Spowiedź Breta Eastona
Ellisa
Bret Easton Ellis w wieku dwudziestu
jeden lat debiutuje, zyskując ogromny rozgłos i niezliczoną fortunę, która wraz
z kolejnymi, bestsellerowymi tytułami, z dnia na dzień rośnie. Po ogromnym
sukcesie powieści „American Psycho”, światowym tournee z okazji premiery filmu oraz latach głębokiego uzależnienia
od kokainy i heroiny, pisarz postanawia ustatkować się, biorąc ślub z dawną
przyjaciółką oraz matką swego jedenastoletniego syna. Chwilowy spokój szybko
popada jednak w ruinę wraz z informacją o seryjnym mordercy, starającym się
odwzorować zbrodnie opisane przez Ellisa w jednej z jego najgłośniejszych książek.
Autor stawia samego siebie w
centrum wydarzeń, efektem czego powieść jest czymś w rodzaju quasi-autobiografii.
Początkowo streszcza autentyczną historię swego debiutu oraz przebieg kariery,
by następnie wprowadzić wątek kryminalny, osiągając niezwykle ciekawy efekt.
Odbiorca w pewnym momencie gubi się i nie do końca orientuje, czy ma do
czynienia z fikcją, czy nadal czyta o prawdziwych losach Ellisa. Wrażenie to
potęguje liryczny ekshibicjonizm pisarza, który nie ukrywa niczego, dzieląc się
z czytelnikiem najbardziej zawstydzającymi wspomnieniami z okresu, gdy
narkotyki zastępowały mu śniadanie, obiad i kolację, a liczba skandali z jego
udziałem szokowała całe USA.
„Księżycowy park” to powieść o
trudnych rodzinnych relacjach, szczególnie między synem a ojcem, oraz o
potrzebie wybaczania. Ellis opisuje własne stosunki z rodzicem, ukazując go w
bardzo ciemnych barwach jako opętanego na punkcie statusu, brutalnego
mężczyzny, który posłużył później za pierwowzór postaci Patricka Batemana,
protagonisty „American Psycho”. Analogią do ich relacji jest z kolei sytuacja
między dorosłym bohaterem a Robbym, synem, którego przed laty pisarz chciał się
wyprzeć. Długotrwały proces wzajemnej akceptacji i przebaczenia oraz
dojrzewanie prowadzącego do tego pory hulaszczy tryb życia Ellisa do roli głowy
rodziny stanowią motyw główny powieści.
Toksyczne, niezwykle wiarygodne
relacje w nowej dla Breta rodzinie, powracający problem narkotykowego
uzależnienia oraz pozostający początkowo w tle wątek kryminalno-paranormalny
tworzą specyficzną mieszankę. Tekst zawdzięcza sporo również świetnie nakreślonej,
głównej postaci. Protagonista przypomina swym lekkomyślnym zachowaniem oraz
poczuciem humoru Hanka Moody’ego, bohatera popularnego serialu
„Californication”. Można się nawet pokusić o stwierdzenie, że to właśnie Ellis
był inspiracją do kreacji wizerunku wiecznie pijanego pisarza, w którego rolę od
kilku lat wciela się David Duchovny. Autor w świetny sposób oddał zagubienie
swojej postaci w nowym dla niej świecie pełnym obowiązków, nudnych spotkań z
nadopiekuńczymi rodzicami, problemów małżeńskich oraz presji wywieranej przez
najbliższych i otoczenie, starających się na każdym kroku oceniać i klasyfikować
nonkonformistycznego, nieporadnego i nieco zabawnego bohatera. Ucieczką od nich
ponownie zaczyna być kokaina, alkohol i romans z dużo młodszą studentką, przez
co koło się zamyka, a stosunki w rodzinie po raz kolejny stają się coraz
cięższe. Bret nie jest jednak postacią statyczną – od początku powieści zmienia
się kilkakrotnie pod wpływem coraz nowszych doświadczeń, potęgując wrażenie
wiarygodności.
„Księżycowy park” to tekst
skonstruowany w niezwykle ciekawy sposób. Sprawnie łączy fikcję z prawdą, wątki
osobiste z kryminalnymi oraz powieść obyczajową z elementami horroru i
thrillera, ukazując wszechstronny wachlarz umiejętności pisarza. Dodatkowo rozważania
autora na temat rodzinnych relacji oraz poszukiwanie odpowiedniej postawy w
dorosłym życiu to tematy ponadczasowe.
Czytałam podobne książki, choćby "Amsterdam Parano" Puchalaka czy "Milion małych kawałków" Freya i chwilowo mam dosyć nurzania się w wynurzeniach (!) i życiowym bagnie innych:) Ale będę miała na uwadze, kiedy najdzie mnie na to ochota:)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam serdecznie!
Ja chyba lubię taplać się w takich brudach, więc chętnie sprawdzę tytuły, które wymieniłaś ;)
OdpowiedzUsuńTym bardziej, że pierwszy z wymienionych nawiązuje do mojej ulubionej książki Thompsona.
OdpowiedzUsuń